Ingredienser:
- 750gr jordbær
- 750gr rabarber
- 1½kg sukker
- 100gr vanillesukker
- 1 brev geleringspulver (20gr)
Arbejdsgang:
- Jordbærrene renses og de store skæres i kvarte.
- Rabarberne renses (sjovt nok) også og skæres i 1cm lange stykker.
- Jordbær og rabarber flytter sammen i en stor gryde sammen med sukker og vanillesukker – gryden sættes på blusset som tændes på svag varme og der røres jævnligt rundt i gryden.
- Når massen når kogepunktet skal der skrues ned for varmen og geleringspulveret tilsættes.
- Når massen har simret (endelig ikke kogt) i 10-15 minutter, hældes denne på rene og atamon-behandlede patentglas og smides i køleren.
