Ingredienser:

  • 750gr jordbær
  • 750gr rabarber
  • 1½kg sukker
  • 100gr vanillesukker
  • 1 brev geleringspulver (20gr)

 

Arbejdsgang:

  • Jordbærrene renses og de store skæres i kvarte.
  • Rabarberne renses (sjovt nok) også og skæres i 1cm lange stykker.
  • Jordbær og rabarber flytter sammen i en stor gryde sammen med sukker og vanillesukker – gryden sættes på blusset som tændes på svag varme og der røres jævnligt rundt i gryden.
  • Når massen når kogepunktet skal der skrues ned for varmen og geleringspulveret tilsættes.
  • Når massen har simret (endelig ikke kogt) i 10-15 minutter, hældes denne på rene og atamon-behandlede patentglas og smides i køleren.